Wednesday, May 26, 2010

SUPERSONIC CANADIAN AVIATOR HONOURED





The Lilly family with the Discovery Air Hawk One Sabre

OTTAWA – Canada’s first test pilot to break the sound barrier was honoured today at Uplands Airport in a special dedication ceremony held jointly by the Royal Canadian Mounted Police (RCMP) and Vintage Wings of Canada.

Vintage Wings of Canada and the RCMP paid special tribute to the late Alexander “Al” John Lilly dedicating his name to the Vintage Wings “Hawk One”, a fully refurbished F-86 Sabre repainted in the legendary colours of the RCAF Golden Hawks and served as the cornerstone in the Canadian Centennial of Flight celebrations in 2009.

Al Lilly was a Canadair test pilot when, in August 1950, he flew the prototype Canadair Sabre 1 breaking the sound barrier becoming the first in Canada and one of the first few North American pilots after Chuck Yeager to accomplish this feat.

Chris Hadfield, Canadian Space Agency Astronaut and pilot of Hawk One, was joined by Superintendant Greg Peters, Director of Strategic Partnerships and Heritage Branch for the RCMP, to present the dedication for members of Al Lilly’s family at a private reception at the RCMP Hangar.

Al Lilly’s distinguished career began with the RCMP in 1932 as one of the first dog masters. He later joined the Royal Canadian Air Force as a British Commonwealth Air Training Plan (BCATP) chief flying instructor training pilots for the Second World War. His extensive career in aviation continued after the war with Canadair and later as Vice-President of Bombardier. He passed away 21 November 2008 at the age of 98.

“The RCMP is proud to have one of its former members honoured and to pay tribute to his remarkable and historic achievements in aviation," said Superintendent Peters. "Always a leader, Al Lilly was one of our first Dog Masters as well as an advocate for the value of aviation in policing. It is thanks to men like Al that the RCMP is where it is today.”

Lilly was inducted into the Canadian Aviation Hall of Fame in 1984 with the following citation: “The application of his superior skills in test flying, leading to vital improvements in many aircraft during war and peace, have been of outstanding benefit to Canadian aviation.”

The dedication was well attended by several members of the Lilly family from Toronto and as far away as California. Pat Hassel, daughter, who currently resides in San Francisco and shares his passion for aviation, fondly remembers her father as a modest man who was not so forthcoming about his sound-barrier experience. She recounts how proud and enthusiastic her father was of flying having saved up for lessons during the Depression to pursue his dream.

“This is a tremendous honour for our family to witness and be a part of,” said Pat. “There is no doubt he’d be thrilled that his namesake has been chosen to dedicate to the Vintage Wings F-86 Sabre and will now be permanently inscribed for all Canadians to see.”

-30-

OTTAWA – Le premier pilote d’essai à avoir franchi le mur du son au Canada a été honoré lors d’une cérémonie organisée conjointement par la Gendarmerie royale du Canada (GRC) et les Ailes d’époque du Canada le mercredi 26 mai à 10 h 30 au hangar de la GRC, à l’aéroport d’Uplands.

Pilote d’essai de Canadair, feu Alexander « Al » John Lilly a franchi le mur du son à bord du prototype Sabre 1 (19101) de Canadair en août 1950. C’est ainsi qu’il est devenu le premier pilote canadien et le deuxième pilote au monde après Chuck Yeager à accomplir un tel exploit.

Les Ailes d’époque du Canada et la GRC ont rendu un hommage spécial à Al Lilly en rebaptisant de son nom le « Hawk One », un Sabre F-86 entièrement remis à neuf arborant les couleurs des légendaires « Golden Hawks » de l’Aviation Royale du Canada (ARC). Cet avion était au cœur des célébrations du 100ième anniversaire du vol motorisé au Canada qui a eu lieu en 2009.

Chris Hadfield, astronaute de l’Agence spatiale canadienne et pilote du « Hawk One, » était en compagnie de Surintendant Greg Peters, Sous-direction des partenariats stratégiques et partimoine de la GRC, pour présenter l’appareil aux membres de la famille d’Al Lilly lors d’une réception privée au hangar de la GRC.

La carrière bien remplie d’Al Lilly a commencé dans la GRC en 1932. Il était alors l’un des premiers maîtres de chien de la Gendarmerie. Plus tard, il est devenu instructeur de vol en chef du Programme d’entraînement aérien du Commonwealth de l’ARC et il a formé des pilotes durant la Deuxième Guerre mondiale. Il a poursuivi sa longue carrière dans le milieu de l’aviation après la guerre en travaillant chez Canadair et il a même occupé le poste de vice-président de Bombardier. Il est décédé le 21 novembre 2008 à l’âge de 98 ans.

Lilly a été intronisé au Panthéon de l’aviation du Canada en 1984 et on lui a rendu le témoignage suivant : « Le recours à ses compétences exceptionnelles en vol d’essai qui donne lieu à des améliorations essentielles à plusieurs avions, en temps de guerre et en temps de paix, a été grandement utile à l’aviation canadienne. »

Il y avait une belle assistance lors de cette cérémonie en l’honneur d’Al Lilly, plusieurs membres de la famille Lilly de Toronto et même de Californie étaient présents. Pat Hassel, sa fille, qui réside actuellement à San Francisco et qui partage sa passion pour l’aviation, se souvient avec émotion de son père comme un homme simple qui ne voulait pas devenir une vedette avec son expérience du mur du son. Elle raconte combien il était fier et plein d’enthousiasme pour le pilotage et d’avoir pu économiser pour se payer les leçons de pilotage pendant la grande dépression et ainsi accomplir son rêve.

« C’est un grand honneur pour notre famille de pouvoir être ici, » dit Pat. « Il serait sans aucun doute tellement heureux de voir le F-86 Sabre des Ailes d’Époque porter son nom en son honneur, nom qui sera désormais inscrit en permanence pour que tous les canadiens puissent le voir. »


-30-

No comments:

Post a Comment